niedziela, 7 lipca 2013

Miły dzionek :)

Dziś miałam wam przbliżyć troche o FAP ale to za chwile a narazie opowiem o dzisiejszym dniu troszke.
Oj jaki dziś przyjemny dzień, cieplutko na dworze i w ogóle jest cudownie. Nareszcie coś się odmieniło bo ostatnie dni były smutne nawet bardzo i przygnębiające. Ale chyba każdemu zdarzają się takie chwile zwątpienia, prawda? No więc dziadek już się czuje lepiej  a to najważniejsze i ja nabrałam dystansu do tego wszystkiego , bo jutro ide odebrać wyniki morfologi , już się nie denerwuje bo życie jest za piekne by cały czas się zamartwiać, tzreba żyć chwilą i cieszyć się tym co jest tu i teraz. Byłam dziś z M. na grobie mamy, jutro pójde do taty. Tęsknie za wami [*] , wierze w to że tam jest wam lepiej..

Od dziś postanowiłam troche bardziej zadbać o zdrówko i zacząć wspomagać mój organizm by swobodnie mógł "działać " ;) Zaczełam o wiele zdrowiej się odżywiać bo coś ostatnio się zaniedbałam . Oj sama siebie za to karce grr.! Ale od dziś dość chemi, konserwantów i tego wszelkiego gó.. !  Dobra ale ja tu gadu gadu a dziś miałam napsiać wam troche więcej o mojej przypadłości . O zmianie odżywiania może jutro wspomne ;)

FAP czyli prościej polipowatość rodzinna gruczolakowata jest chorobą genetyczną i  rzadką .Na podłożu gruczolaków rozwija się rak.Ogólnie w mojej rodzinie 4 osoby złapały ten gen , czyt. mutacja antyonkogenu APC ( inaczej gen supresorowy — gen chroniący przed nowotworem. Mutacja w takich genach wielokrotnie zwiększa ryzyko powstania nowotworu. Tego rodzaju antyonkogeny są nazywane supresorami nowotworowymi.)  Choroba ta charakteryzuje się polipowatością jelita grubego, jeśli jest nieleczona w każdym przypadku prowadzi do nowotworu. Mi się udało ponieważ w ostatnie chwili zrobili mi kolonoskopie, był już to stan przednowotworowy. Niestety babcia i 2 wujków za późno wykryli to dziadostwo i zmarli na raka...Głownym objawem tej choroby genetycznej są setki polipów gruczalokowatych znajdujących się w okrężnicy i odbytnicy ( u mnie znajdowały się na okrężnicy. Ogólnie u połowy pacjentów z FAP polipy obecne są już w wieku 15 lat..i właśnie moje dolegliwości zaczeły się juz około 14 15 lat. Oprócz jelita grubego polipy mogą ale nie muszą występować w dnie żołądka..i akurat jedyna załapałam się również na polipy dna żołądka. Jak już wcześniej psiałam mam małe ale liczne i też gruczolakowate czyli mogące przeistoczyć się w nowotwora... 

Jeśli jelito grube jest zaatakowane polipami to jedyną metodą jest operacja i wykonanie zazwyczaj całkowitej kolektomi czyli usunięciu całego jelita grubego  i wykonanie stomi stałej lub czasowej czyli wykonanie sztucznego osbytu . Ja miałam to szczęście że stomie miałam tylko przez 4 miesiące, później operacja i mogłam normalnie funkcjonować..no prawie normalnie bo po usunięciu jelita grubego jest tak, że człowiek w ciągu dnia wypróżnia się nawet 7-8 razy. http://pl.wikipedia.org/wiki/Stomia tu o stomi możecie przeczytać troche więcej jeśli was to interesuje bo niechce was zanudzać :) Opowiedzcie o swoich przypadkach z kolektomią, stomią itp , czekam na odpowiedzi  . To tyle na dzisiaj kochani, ide się wykąpać i śpiochać bo jutro rano po wyniki trzymajcie kciuki..





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz